piątek, 12 stycznia 2018

Czasy PRL-u i próby zatarcia pamięci o wydarzeniach z okresu wojny polsko-bolszewickiej




   W wyniku wojny polsko-bolszewickiej Wyszków i cała okolica została usiana grobami polskich żołnierzy. W okresie międzywojennym upamiętniono ważne miejsca związane z oporem wobec bolszewików. Wszystkie opisałyśmy      w poprzednim poście.
   Po 1944 r. władze komunistyczne robiły jednak wszystko, by zatrzeć pamięć o tych wydarzeniach. Z bibliotek znikły wszystkie egzemplarze wspomnień ks. Mieczkowskiego. Niszczono miejsca upamiętnienia walk m.in. tablicę w kościele św.Idziego. SB żądała od tamtejszego proboszcza ks. Józefa Fydryszewskiego, usunięcia pomnika z cmentarza. Ten jednak się nie zgodził. Pomnik w Rybienku Leśnym kazano usunąć w 1949 r. przez Komisję Oględzinową z Pułtuska. Pomnik został rozebrany, a kamień przewieziony do Somianki, gdzie  potajemnie został zamurowany w schodach budynku Urzędu Gminy. Przez kilkadziesiąt lat zachowano tą wiedzę tylko dla siebie. O powyższym opowiada 36-minutowy film

Ewy Cendrowskiej (1937-2014), dziennikarki telewizyjnej, autorki filmów dokumentalnych: "Historia pewnego pomnika czyli śladami cudu nad Wisłą".

Fotografia z sierpnia 1986 r. grupy osób uczestniczących w porządkowaniu grobu żołnierzy z wojny polsko-bolszewickiej

   
   Wielką rolę w odnalezieniu i odbudowie pomnika w 1989 r. odegrali: Kazimierz Pióro, Stanisław Grzybowski, Andrzej Eychler i Barbara Bielska. Dzięki odwadze ludzi, którzy nie pozwolili by pamięć walczących za nasz kraj zginęła, mogłyśmy poznać historię miejsca w którym żyjemy. Skłoniło to nas do opisania tych ważnych dla nas wydarzeń i przybliżenia czytelnikom nieznanych bohaterów tego okresu. 
   Ten blog niech pozostanie hołdem dla poległych w walce z bolszewikami mieszkańców ziemi wyszkowskiej, gdyż jak głosi napis na pomniku pomordowanych w tej wojnie: "Narody tracąc pamięć tracą życie".



8 komentarzy:

  1. Świetny blog!

    OdpowiedzUsuń
  2. Może mi ktoś napisać gdzie tu jest licznik odwiedzin. W ogóle tego nie widzę na tym forum.

    OdpowiedzUsuń
  3. Tym blogiem to się powinny zając mężczyźni i historycy.Bardzo dużo ciekawych informacji można tutaj znaleźć tak naprawdę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wszedłem na ten blog trochę przypadkowo,ale na pewno zostanie na trochę dłużej.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten blog oceniam bardzo wysoko,ponieważ jest bardzo dużo ciekawych artykułów.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja kilka dni temu do mojego samochodu kupiłem https://ampergo.pl/renault .Jeśli ktoś z was chce to kupić to ja polecam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jestem pewny że każdy znajdzie bardzo dużo ciekawych artykułów na tym blogu. Ten blog jest bardzo ciekawy.

    OdpowiedzUsuń
  8. obozy odchudzające27 grudnia 2020 01:36

    Ja zdecydowałem że na pewno skorzystam z bardzo dobrej oferty obozy odchudzające .Dzięki tej ofercie na pewno schudnie bardzo dużo kilogramów.

    OdpowiedzUsuń